سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قفل دیجیتال چیست؟

قفل دیجیتال چیست؟

حفظ ایمنی ساختمان ها اعم از مسکونی، تجاری و اداری همواره یکی از مهم ترین مسائل زندگی بشر بوده است. تاکنون دستگاه های زیادی برای ارتقای امنیت ساختمان های مختلف اختراع شده است که یکی از آنها قفل دیجیتال یا قفل هوشمند است. با نصب این قفل بر روی درب امنیتی می توانید احتمال ورود افراد غیر مجاز به منزل یا محل کار خود را به حداقل برسانید و از سرقت یا سایر مشکلات جلوگیری کنید.

قفل‌ دیجیتال به دلیل ویژگی‌هایی مانند سهولت استفاده، امنیت بالا، امکانات پیشرفته و امکانات متنوع، در موارد زیر مناسب هستند:

 

  • خانه‌ها: قفل‌های دیجیتال برای ورودی‌های خانه، درب‌های اتاق‌ها و انواع درها در خانه مناسب هستند. آنها امکاناتی مانند رمز عبور، کارت‌های RFID و حتی اثر انگشت را برای ورود به خانه فراهم می‌کنند.
  • آپارتمان‌ها و ساختمان‌های مسکونی: در ساختمان‌های چند واحدی، استفاده از قفل‌های دیجیتال برای ورود به واحدها و درهای مشترک مناسب است. این قفل‌ها به ساکنان اجازه می‌دهند تا با استفاده از رمز عبور یا کارت‌های RFID وارد و خروج کنند.
  • ادارات و سازمان‌ها: در محیط‌های کاری و اداری، قفل‌های دیجیتال برای ورودی‌های داخلی، اتاق‌های اداری، اتاق‌های فایل و سایر فضاها مناسب هستند. این قفل‌ها امنیت بیشتری را در مقابل دسترسی غیرمجاز به اطلاعات و مناطق محدود فراهم می‌کنند.
  • هتل‌ها و مراکز اقامتی: در هتل‌ها و مراکز اقامتی، قفل‌های دیجیتال برای اتاق‌ها و واحدهای مسکونی مناسب هستند. این قفل‌ها به مهمانان امکان ورود و خروج آسان و مطمئن را می‌دهند و از نیاز به استفاده از کلید‌های فیزیکی جلوگیری می‌کنند.

 

انواع قفل دیجیتال چیست؟

قفل دیجیتال کارتی

قفل دیجیتال کارتی یکی از شناخته شده ترین انواع قفل دیجیتال است و کاربردهای زیادی از جمله در هتل ها دارد. این قفل به کمک سیستم امواج رادیویی کار می کند و از طریق کارت برنامه ریزی شده بر اساس این امواج باز می شود.

قفل دیجیتال کارتی

قفل دیجیتال کارتی در بین مردم به قفل رستورانی نیز معروف است و احتمالاً در رستوران ها و هر جای دیگری از خانه خود این نوع قفل ها را خواهید دید. قفل های کارتی دیجیتال به دلیل سهولت استفاده برای مهمانان و امکان برنامه ریزی مجدد هر کارت برای افزایش امنیت اتاق، در بین هتلداران محبوب هستند.

قفل اثر انگشتی

یکی دیگر از انواع قفل‌های دیجیتال، قفل‌هایی هستند که با اسکن اثرانگشت شما باز و بسته می‌شوند. این قفل‌ها امنیت بسیار بالایی دارند و فقط کسانی که اثرانگشتشان در سیستم آن‌ها ثبت‌شده باشد، قادرند وارد ساختمان شوند. توجه داشته باشید که ظرفیت تعداد اثرانگشت‌های ثبت‌شده در این نوع قفل محدود است؛ از همین رو امکان دارد برای محیط‌های پر رفت‌وآمد مثل دانشگاه‌ها و مدارس مناسب نباشد.

 

قفل دیجیتال با قابلیت بازگشایی از طریق رمز عبور

یکی دیگر از انواع شناخته شده قفل دیجیتال، قفل دیجیتال رمزدار است. این قفل که با رمز عبور باز می شود می تواند به ما کمک کند تا به راحتی رفت و آمد کنیم. تنها نکته مهم در مورد این قفل این است که کدی را انتخاب کنید که توسط افراد غیرمجاز غیرقابل حدس زدن باشد، زیرا این رمز مانند کلید خانه شما است، دیگران آن را طوری می فهمند که گویی کلید خانه شما را دارند.

برخی از تولید کنندگان قفل دیجیتال مانند تنسر لاک دست به ابتکار جالبی زدند و در قفل های خود از قابلیت منحصر بفردی به نام رمزنگاری توابع خیالی استفاده نمودند. این قابلیت به افراد کمک میکند تا در صورتی که احساس کردند شخصی در کنار آنان سعی میکند رمز عبور قفل آنان را متوجه شود، با وارد نمودن اعدادی پیش و پس از رمز عبور صحیح، مانع از فهمیدن رمز عبور توسط آن شخص گردد.

 

قفل تشخیص چهره

این قفل با اسکن کردن چهره افراد و تشخیص هویت آن‌ها، باز و بسته خواهد شد. این مدل قفل دیجیتال جزو محصولات لوکس و گران‌قیمت به شمار می‌رود.

قفل تشخیص چهره

قفل دیجیتال چندکاره

شاید قفل دیجیتال چندکاره یا ترکیبی، همان قفلی باشد که بسیاری از افراد آن را میپسندند. از روی نام این قفل میتوان دریافت که این قفل از ادغام چند نوع دیگر تولید شده است و امکانات آنها را به طور یکجا میتواند در اختیار افراد قرار دهد. البته این موضوع میتواند به خوبی نشان دهد که قفل دیجیتال چندکاره، قیمت بالاتری نسبت به دیگر انواع قفل دیجیتال دارد.

 

مزایا و ویژگی‌های قفل هوشمند

استفاده از قفل‌های هوشمند درب ضد سرقت، علاوه بر اینکه امنیت ساختمان شمارا تا حد بسیار زیادی افزایش می‌دهد، از مزایای دیگری هم برخوردار است. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

 

  • استفاده راحت: استفاده از این نوع قفل‌ها بسیار راحت است و دردسرهای قفل مکانیکی را ندارد. به‌این‌ترتیب شما می‌توانید هرکدام از انواع قفل دیجیتال را مطابق با راحتی و ترجیحات خود خریداری کرده و به‌سادگی وارد ساختمان موردنظر شوید.
  • امکان کنترل از راه دور: این قفل‌ها به شما امکان می‌دهند حتی از راه دور هم ورود و خروج افراد به ساختمان را کنترل کنید. به‌این‌ترتیب اگر فراموش کرده باشید درب را ببندید، نیازی به نگرانی نیست؛ همچنین اگر فرزند خردسالی در منزل داشته باشید، دیگر نگران خارج شدن او نخواهید بود.
  • ظاهر زیبا و مدرن: قفل‌های هوشمند از طراحی ظاهری بسیار لوکس و جذابی برخوردارند و می‌توانند نمای کلی منزل یا محل کار شمارا زیباتر کنند.
  • امکانات جانبی سودمند: اکثر این قفل‌ها از امکانات جانبی بی‌نظیری مثل قفل کودک، سیستم ضد هک، سیستم هشدار حریق، مقاومت در برابر ضربه، دستگاه ضد شوک و... برخوردارند.